Stap 4: Bepaal prioriteiten en doelstellingen, een strategie om alle scholen te betrekken

Nu je de beginsituatie in kaart gebracht hebt en weet wat de aandachtspunten zijn, kan je prioriteiten en doelen voor jouw stad of gemeente formuleren. Om deze strategie tot een goed einde te brengen is het ook belangrijk dat iedereen op voorhand hetzelfde streefdoel voor ogen heeft. Bepaal daarom eerst wat een duurzaam en gezond voedingsbeleid in de context van jullie stad betekent.

Definieer bepaalde begrippen zodat iedereen op dezelfde lijn zit

Bepaalde begrippen i.v.m. duurzame en gezonde voeding kunnen door verschillende mensen vanuit verschillende invalshoeken anders geïnterpreteerd worden. Al is het slechts een nuanceverschil, dit kan voor problemen zorgen in de loop van het traject. Daarom kan het goed zijn om vanaf de start met z’n allen klaar en duidelijk definities van enkele kernbegrippen te bepalen.

Hier onder vind je enkele tips en een document met algemene definities als basis. Deze kunnen jullie in eigen woorden omschrijven. Let natuurlijk wel op dat de definities nog steeds correct en duidelijk zijn.

TIPS

• Hou rekening met jullie context en herformuleer de begrippen met de leden van de council. Zo worden meningen uit verschillende invalshoeken in acht genomen en blijft je draagvlak behouden.

• Specificeer de definitie en maak het concreet zodat geen verwarring of discussie mogelijk is achteraf.

Bepaal de doelen en stel prioriteiten voor de stad en voor de scholen

Nu kan je stil staan bij het formuleren van je doelstellingen. Gebruik het Charter ‘Gezonde en duurzame voeding in alle scholen van de stad/gemeente’ als basis.

Geef bij de keuze van je noden en prioriteiten de voorkeur aan acties die eenvoudig uit te voeren zijn. Beperk je echter niet tot laaghangend fruit. Kies voor een mix van prioriteiten op de korte en de lange termijn. Een snelle succeservaring geeft namelijk de nodige energie om de lange termijn acties tot een goed einde te brengen.

• Maak je formulering Uitdagend, Specifiek, Meetbaar, Aanvaardbaar, Realistisch, Tijdsgebonden en Positief (U-SMART+).

• Betrek zoveel mogelijk partijen bij het opmaken van de doelstellingen. Zo worden ze ook makkelijker aanvaard.

• Kies genoeg doelstellingen die je op korte termijn kan realiseren. Zo geef je je beleid een boost van bij de start.

TIP

Ook voor deze stap kan een Mural of Miro brainstormbord heel handig zijn (zie stap 3).

Communiceer alvast naar alle scholen waar je mee bezig bent

Stuur een bericht naar de directie van alle scholen van de stad/gemeente om de gloednieuwe GoodFood@School strategie van de stad voor te stellen.

Volgende zaken kan je vermelden:

• Leg uit wat een School Food Council is, wie er in jullie stad/gemeente in zetelt.
  • Geef een overzicht of samenvatting van de nulmeting.
  • Geef een overzicht van de doelen en prioriteiten die geformuleerd werden.
  • Vertel wat de volgende stappen in het proces zijn (actieplan opstellen en uitvoeren).
  • Vermeld dat dit een informatieve mail is en de school op de hoogte gehouden zal worden.
  • Vergeet zeker geen contactgegevens voor vragen/opmerkingen/suggesties toe te voegen.