Stap 5: Stel een actieplan op

Is de beginsituatie in kaart gebracht? Zijn jullie doelen klaar en duidelijk voor iedereen? Goed bezig! Tijd om concrete acties uit te werken.

Brainstorm met de council

Hou opnieuw rekening met de wensen en verwachtingen van alle betrokken partijen om de haalbaarheid van de acties te bewaren. Vind ook hier een goed evenwicht tussen participatie en eigenaarschap. Maak het actieplan haalbaar door leerkrachten en directie van scholen te ontzorgen en hou het realistisch door rekening te houden met hun mening.

Gestructureerd brainstormen kan bijvoorbeeld met de Mural die hieronder wordt weergegeven. Op deze manier ga je doelbewust aan de slag en zorg je steeds voor een link met de strategieën waar de council wil op inzetten.

Download hier een template in pdf-formaat voor een brainstorm over de acties:

Besteed aandacht aan de verschillende werkniveaus en zorg voor een mix van snel uitvoerbare acties en acties op lange termijn. Verlies ook zeker de opgestelde doelstellingen en prioriteiten niet uit het oog.

! Vergeet zeker niet om extra inspanningen te leveren om ook kwetsbare leerlingen en ouders te motiveren en te betrekken. Daarnaast is het belangrijk aandacht te besteden aan verschillende talen en culturen van leerlingen en ouders.

TIPS

• Doe inspiratie op door voorbeelden en ideeën van andere steden en gemeenten te bekijken, je hoeft het warm water niet opnieuw uit te vinden! Dat kan je doen op de website van GoodFood@School, maar ook in de informerende PowerPoints in stap 1 en stap 2 vind je heel wat good practices.

• De schoolmaaltijdengids van het Vlaams Instituut Gezond Leven is een bron van inspiratie en richtlijnen voor verschillende leeftijdscategorieën i.v.m. het voedingsaanbod op school.

• Zoek samenwerkingsverbanden in je stad of gemeente.

• Denk bij het verzamelen van ideeën al eens na over wie, wat, waar, wanneer en hoe, blijf realistisch en hou het uitdagend. Overleg hiervoor eventueel met betrokkenen buiten de SFC.

Bespreek uitgebreid het financiële luik van je actieplan

Door het financiële luik op tafel te leggen en uitgebreid met de volledige School Food Council te bespreken, kunnen nieuwe samenwerkingsverbanden ontstaan tussen verschillende stadsdiensten en/of scholen en/of organisaties. Bekijk ook zeker goed de subsidiemogelijkheden van de provincie, Vlaamse, federale en Europese overheden.

TIP

Werk samen met verschillende stadsdiensten. De dienst onderwijs, welzijn maar zeker ook klimaat hebben baat bij acties om het voedingsbeleid op de scholen gezonder en duurzamer te maken.
Al lijkt het voor sommigen logisch dat klimaatverandering fors beïnvloed wordt door wat we eten, voor anderen is deze link niet vanzelfsprekend. Staaf deze sterke link met feiten en weetjes tijdens een infomoment. Dit kan met behulp van de PowerPoint presentatie “Het belang van gezonde en duurzame voeding in alle scholen van jouw stad of gemeente” die je vindt in stap 1 van deze toolkit.

Ook een IPCC rapport van 2019 heeft onder andere als kernboodschap het volgende:

“De responsmaatregelen met betrekking tot de productieketen van voedsel, van de productie tot aan de consumptie (met inbegrip van de wijziging van de diëten), kunnen een belangrijke bijdrage leveren tot de vermindering van de uitstoot van broeikasgassen op middellange en lange termijn, de verhoging van de voedselveiligheid en een duurzamer beheer van de bodems.”

Een samenvatting van de kernboodschappen en een link naar het volledige rapport vind je hier.

Stel een actieplan op

Bekijk welke acties haalbaar zijn en plaats de gekozen acties bij de juiste doelstelling die je in stap 4 hebt gemaakt. Lijst niet alleen de concrete acties op, maar ook de financiering, timing en hoe je over de actie zult communiceren. Werk je met pilootprojecten, denk dan ook al aan de opschaling.

TIP

Formuleer voor elke activiteit antwoorden op de vragen:

• Wie zal de actie uitvoeren?

• Wat houdt de actie precies in?

• Waar zal de actie doorgaan?

• Wanneer gaat de actie door?

• Hoe breng je de actie tot stand?