Toolkit voor steden

In alle Vlaamse scholen een gezond en duurzaam voedingsbeleid, zowel in de keuken als in de klas. Dat is de doelstelling van GoodFood@School. En die ambitie kan jij mee waarmaken op de scholen in jouw stad of gemeente. Neem als lokaal bestuur een voortrekkersrol in. Volg onze acht stappen om scholen te ondersteunen in de evolutie naar een duurzaam voedingsbeleid.

Je vindt in het concrete stappenplan handige tips, specifieke hulpmiddelen en inspirerende voorbeelden van andere steden. Verder vind je ook concrete actiefiches over enkele thema’s die jullie op weg helpen naar een gezond en duurzaam voedingsbeleid in alle scholen van jouw stad of gemeente.

We hebben voor het maken van deze toolkit al heel wat ervaring opgedaan. Zo startten we bij het begeleiden van grootkeukens waarna we verder gingen met een focus op het voedingsbeleid in scholen. Na heel wat pilootprojecten maakten we een toolkit voor scholen om aan de slag te gaan met gezonde en duurzame voeding. We merkten echter dat scholen vaak meer steun van het lokaal bestuur konden gebruiken. Ook wilden we een opschaling naar alle Vlaamse scholen bereiken door ons te richten op steden en gemeenten.

Veel succes en plezier met deze toolkit!

Stap 1: Bereid je voor en creëer een draagvlak

Bereid je goed voor en bouw een sterk en veerkrachtig draagvlak op als start op het pad naar een gezonder en duurzamer voedingsbeleid op alle scholen van je stad of gemeente.

Stap 2: vorm een werkgroep

Met wat steun krijg je meer gedaan. Overtuig ook andere mensen waarom duurzame voeding op school belangrijk is. Met een efficiënte werkgroep die alle betrokkenen achter zich heeft, bereik je het meest.

Stap 3: Breng de beginsituatie in kaart

Bekijk als eerste waar jouw stad of gemeente nu al staat op vlak van gezonde en duurzame voeding in de scholen. Met zo’n overzicht zal je ontdekken waarop je kan verder werken en zullen doelgerichte en concrete acties makkelijker uit te denken zijn.

Stap 4: Doelen en prioriteiten bepalen

Nu je de beginsituatie in kaart gebracht hebt en weet wat de aandachtspunten zijn, kan je prioriteiten en doelen voor jou stad of gemeente formuleren.

Stap 5: Actieplan opstellen

Tijd om alles wat tastbaarder te maken. Doe een brainstorm, bekijk het financiële luik en bereid je voor op actie.

Stap 6: Voer je actieplan uit

Je stad of gemeente en de scholen zijn nu helemaal klaar om erin te vliegen. Het actieplan dat jij met je team opstelde is nu je houvast. Grijp er regelmatig naar terug om te kijken of alles volgens plan verloopt en je niets vergeet.

Stap 7: Evalueer en stel bij

Ontdek wat werkte en wat beter kan. Zo kan je het in de toekomst en bij uitbreiding naar meer scholen nog beter aanpakken.

Stap 8: Veranker je beleid rond duurzame voeding

Om alle acties die je deed ook om te zetten naar een echt beleid is er meer nodig. Zorg ervoor dat je realisaties ook echt op papier terecht komen en dat ze een vaste plek krijgen in de planning van het lokale bestuur. Integreer het beleid rond duurzame voeding in een groter geheel, zo zorg je ervoor dat je beleid niet staat of valt met jou en je team.