Stap 8: Veranker je beleid rond duurzame voeding

Stap 8: Schaal op en veranker je realisatie in het beleid van je stad of gemeente en scholen

Om alle acties die je deed ook om te zetten naar een beleid is er meer nodig. Heb je met pilootprojecten gewerkt, is het belangrijk deze op te schalen. Zorg er ook voor dat je realisaties echt op papier terecht komen en dat ze een vaste plek krijgen in de planning van het lokale bestuur. Integreer het beleid rond duurzame voeding in een groter geheel, zo zorg je ervoor dat je beleid niet staat of valt met jou en je team. Hierbij is het belangrijk dat, naast organisaties en burgers, verschillende beleidsdomeinen van de stad/gemeente betrokken zijn. Dit kan als alle schepenen achter het thema 'gezonde en duurzame voeding op school' staan en men dit bekrachtigt op het college. Op die manier kan je steeds terugvallen op het feit dat de stad officieel heeft verklaard zich voor dit thema in te zetten en dus tijd en middelen moet voorzien.

Om dit te bereiken zal het draagvlak, dat jij samen met de kerngroep en de School Food Council al aan het opbouwen bent vanaf stap 1, sterk en veerkrachtig moeten zijn. Informeer en overtuig je collega’s en schepenen voldoende. Duid ook zeker de voordelen voor elke dienst of schepen afzonderlijk, zo ziet iedereen zijn persoonlijke win binnen de grote maatschappelijke winst van een gezond en duurzaam voedingsbeleid op alle scholen.

Veranker en communiceer: zet je realisatie ‘op papier’

Zet bepaalde zaken vast in de agenda/kalender voor de komende jaren. Communiceer hierover op de platvormen die voor jullie beschikbaar zijn zoals de school- en stads- of gemeente-websites.

Inspiratie:

• Ontdek hier de Eco Food Map van stad Leuven, een interactieve tool die het voedselsysteem in en rond Leuven in kaart brengt. De tool geeft de nodige informatie over alle initiatieven, actoren, experten en indicatoren in het Leuvense voedselsysteem.
  • De nieuwsbrieven van het onderwijsnetwerk Antwerpen

Indien er nog geen voedselstrategie bestaat in jouw stad/gemeente is dit misschien het moment om hiermee te starten. Hiervoor bieden we bij Rikolto onze professionele hulp aan.

Ga op zoek naar samenwerkingsverbanden met andere steden en gemeenten om nieuwe inspiratie te ontvangen en te delen. Dit kan bijvoorbeeld door workshops, zoals de voedseldagen van VVSG, te volgen.

Zorg dat de School Food Council in de werking van je stad/gemeente behouden wordt

• Bewaak dat er altijd een trekker is. Dit kan iemand van de stad of een extern persoon zijn.
  • Het blijven organiseren van activiteiten of andere acties zorgt voor dynamiek en het levend houden van het duurzaamheidsthema.
  • Communiceer geregeld naar stakeholders en ook breder naar wanneer burgers als dit relevant is. Communiceer ook zeker elk schooljaar naar ouders en scholen toe.

Vervul je voorbeeldfunctie als stad of gemeente

Zorg dat een duurzaam en gezond voedingsbeleid ten allen tijde wordt toegepast bij evenementen op scholen, maar ook bij andere gelegenheden van de stad/gemeente. Denk maar aan de koffie in het stadskantoor (die al dan niet reeds fairtrade is) of de catering op recepties, vergaderingen en evenementen.

Goed bezig!

Denk nog eens terug aan jullie droombeeld van een stad/gemeente vol scholen waar gezonde en duurzame voeding vanzelfsprekend is. Jullie zijn alvast goed op weg. Laat je inspireren en inspireer anderen om hetzelfde te doen. Op naar de volgende stappen!