Witloof met kaas en koolrabi

Topkok Seppe Nobels: “Witloof met kaas en beenham is mijn all-time favourite. Niet evident om daar een variatie op te vinden, maar koolrabi is een groente waar we te weinig mee koken en die perfect past bij witloof, onze nationale trots. Koolrabi herken je aan de raap-radijsachtige smaak. Een beetje pittig en een tikkeltje zoet. Maar ook supergezond, propvol vezels en zero calorieën. Schep dus nog maar een extra lepel bechamelsaus op zou ik zeggen.”

Ingrediënten voor 4 personen:

• 8 stronken witloof

• 50 g boter

• 4 takken tijm

• 2 tenen knoflook

• peper uit de molen

• zout

• 1 dl groentebouillon

• 2 grote koolrabi’s

• 75 g bloem

• 75 g boter

• 0,5 liter melk

• 50 g Belgische abdijkaas

• nootmuskaat

• ½ bussel bieslook

• 1 eetlepel geroosterde sesamzaadjes

• 1 eetlepel gedroogde rozemarijn

optioneel: enkele druppels knoflookolie (zie recept bloemkool met spek)

Bereiding:

Spoel het witloof en snijd onderaan een klein driehoekje eruit.

Laat de boter smelten in een grote braadpan en kleur het witloof aan samen met de tijm en de knoflook. Kruid met peper en zout. Bevochtig met groentebouillon en dek het witloof af met een vel boterpapier. Laat zachtjes verder sudderen tot het witloof volledig gaar is.

Schil de koolrabi’s en snijd in flinterdunne plakjes met een mandoline. Rol de witloofstronken in de plakjes koolrabi en leg in een ovenschaal.

Laat de boter smelten en voeg al roerend de bloem toe tot je een droge roux krijgt. Schenk de koude melk erbij en blijf roeren tot de saus gebonden is. Rasp de kaas en voeg toe aan de saus en kruid met peper, zout en nootmuskaat.

Werk af met fijngesnipperde bieslook, geroosterde sesamzaadjes, gedroogde rozemarijn en knoflookolie.