Gentse GoodFoodies ontdekken dakboerderij Roof Food

22/01/2020

Gentse GoodFoodies in actie

GoodFoodies, dat zijn leerlingenambassadeurs die duurzame en gezonde voeding promoten op hun school. Ze volgen een traject van 4 sessies in elkaar gestoken door Rikolto, waarin ze bijleren over alle facetten van voeding. Wat loopt er zoal mis in de weg die voeding aflegt van veld tot bord, maar ook en vooral: hoe kunnen we daar iets aan doen? Met inspirerende sprekers en bezoeken aan lokale projecten die tonen dat het anders kan, dagen we de jongeren uit om over voeding na te denken. Zodat ook zij weten hoe ze kunnen bijdragen aan eten dat goed is voor mens en planeet.

Aan de slag

De Gentse GoodFoodies van het Sint-Pietersinstituut en het Atheneum Gentbrugge, twee scholen die een tweejarige, intensieve begeleiding volgen met GoodFood@School, leerden bij het begin van de sessie Rikolto kennen. Wat doen we, waar staan we voor, en vooral waarom doen we wat we doen. Aäron, vrijwilligerscoördinator bij Rikolto, laat hen kennismaken met de donut-economie van Kate Raworth. Alles is met elkaar verbonden in de wereld van vandaag. En daarom hebben we impact op de wereld door wat er op ons bord ligt. We gingen terug naar de bron van ons eten en brachten een bezoek aan de Gentse dakboerderij Roof Food.

Het dak op

In de eerste sessie voor de Gentse GoodFoodies lonkt meteen het avontuur. Bedrijvencentrum De Punt in Gentbrugge ziet er op het eerste gezicht niet bijzonder uit, maar op het dak ontdekken we peterselie, prei, palmkolen, ... De dakboeren van Roof Food vertellen er enthousiast over hun eten en waarom ze een boerderij begonnen op een dak in de stad.

Dat boeren een eerlijke prijs verdienen voor hun producten lijkt logisch. Maar dat ook krijgen is vandaag niet altijd het geval. Daar vertelt Ilke Goddemaer van Oxfam Wereldwinkels Gent meer over.

Een korte keten, wat is dat nu eigenlijk en waarom is dat zo’n belangrijk principe? Dankzij een oefening over de tussenstappen die voeding aflegt van veld tot bord wordt dat duidelijker. We leren bij dat het korte keten verhaal niet enkel geldt voor de producten van bij ons, maar even goed voor de producten die van ver komen.

Als afsluiter zetten we onze smaakpapillen aan het werk en doen een smaaktest met verschillende ambachtelijke producten en hun industriële evenknieën. Over de verschillen in smaak is geen unanimiteit. Wel wordt duidelijk dat er veel facetten zijn aan voedingsproducten. En dat het knap lastig is om met alles tegelijkertijd rekening te houden.

De leerlingen vertrekken enthousiast naar huis en dat is de bedoeling. Samen met hen willen we nadenken over ons eten en wat we er zelf aan kunnen doen om dat, zowel op school als thuis, gezonder en duurzamer te maken.

"We leiden jongeren in een aantal sessies op tot voedselexperts en motiveren hen om met dat thema aan de slag te gaan op hun school."

Amy Verbeke GoodFood@School

En wat denken de leerlingen?

"Ik wist op voorhand niet goed wat ik moest verwachten van de sessies, maar ik ben zeer aangenaam verrast", zegt een van de GoodFoodies aan het eind van deze eerste sessie. Veel deelnemers zijn geïnspireerd om zelf aan de slag te gaan.

Er wordt ook al uitgekeken naar de rest van het traject:"Ik denk dat veel mensen beter willen doen, maar dat we niet altijd weten hoe. Daarom denk ik dat deze sessies heel interessant zijn om te leren hoe we dat best aanpakken."
Wordt vervolgd!