Materiaal om aan de slag te gaan in je klas rond gezonde en duurzame voeding

23/03/2021

Om het thema gezonde en duurzame voeding op een speelse manier te introduceren in je klas hebben we verschillende kant-en-klare tools voor jou! Zo kan je een GoodFood@School-quiz doen, een GoodFood@School-escape-bordspel of in gesprek gaan met de leerlingen aan de hand van het GoodFood@School-Rond-de-wereld-klasgesprek.

De GoodFood@School quiz

Ten eerste is er de quiz over duurzame en gezonde voeding, opgesplitst in een versie voor het lager en een versie voor het secundair onderwijs. Er zijn van elke versie twee formaten beschikbaar: een mooi pdf-formaat en een online Kahootversie die je gratis kan aanvragen bij Rikolto via onderstaand formulier. De quiz bevat 15 vragen, van schokkend cijfermateriaal tot belangrijke weetjes over plastic, labels, vleeskippen, chocolade en tomaten. Het vormt de perfecte inleiding van een thema dat zo actueel en essentieel is om te bespreken met jouw leerlingen, de volwassenen van morgen.

Quiz

Download hier de GoodFood@School quiz in pdf-vorm

Naar de quiz

Het GoodFood@School escape-bordspel

Als tweede kan je het escape bordspel ook gratis aanvragen via onderstaand formulier. In het spel moeten de leerlingen met hun team zo snel mogelijk uit een gesloten supermarkt ontsnappen. Hiervoor moeten ze gesloten deuren openen, maar dat is moeilijker dan het lijkt! Voor elke deur is namelijk een code nodig en als je een verkeerde deur opent, gaat het alarm af. De nodige codes en tips om te ontsnappen, verkrijgen de teams door quizvragen, rebussen en andere puzzels rond voeding op te lossen. Dit spel belooft spanning alom terwijl de leerlingen volop bijleren over gezonde en duurzame voeding.

Rond de wereld - klasgesprek

Ten derde kan je hieronder de handleiding voor een diepgaand klasgesprek over gezonde en duurzame voeding in scholen over de ganse wereld downloaden. Deze bevat een uitgebreide en interactieve PowerPoint gepaard met een handleiding waarin per slide een korte uitleg of beschrijving staat. De presentatie start met wat uitleg op basis van video’s en vragen voor de leerlingen over gezonde en duurzame voeding. Daarna kunnen jullie dieper ingaan op het thema door middel van voorbeeldjes uit scholen in België, Nicaragua en Indonesië. Het doel is een gesprek op gang te brengen met en tussen de leerlingen en op het einde te brainstormen over een echte actie. Er zijn twee versies van deze handleiding beschikbaar. Eén voor leerlingen van ongeveer 7 tot 14 jaar en één voor leerlingen van ongeveer 10 tot 18 jaar. Deze overlap in leeftijdscategorieën is bewust gekozen omdat we ervan uitgaan dat jij als leerkracht het best kan inschatten welk niveau het meest nuttig is voor jouw leerlingen. Hebben ze al voorkennis over dit thema? Kunnen ze een Engelstalig filmpje begrijpen? Hoe uitgebreid wil jij deze les maken? etc.

Klasgesprek

Klik door om het klasgesprek te downloaden zodat je er meteen mee aan de slag kan! Bevat zowel een pdf-document als een powerpoint.

Naar het klasgesprek

GoodFood@School toolkit

Vergeet ook zeker geen kijkje te nemen in onze toolkit voor scholen! Daar zijn namelijk twee splinternieuwe actiefiches toegevoegd. Deze actiefiches tonen hoe je aan de slag kan met nudging in jouw schoolrefter en hoe je de catering op jouw school duurzamer maakt binnen de huidige aanbesteding. Beide actiefiches bevatten concrete tips en acties voor kleine aanpassingen die een grote invloed kunnen hebben om het voedingspatroon van de leerlingen.

Wat je ook in de toolkit vindt, is een link naar de KlasCement deelsite waar de meest geschikte leermiddelen over gezonde en duurzame voeding en inspirerende tools om concreet met dit thema aan de slag te gaan op school te vinden zijn. Dit is een gezamenlijk initiatief van: MOS, Rikolto, GoodPlanet Belgium, Fairtrade Belgium, Vlaams Instituut Gezond Leven, NICE en Plattelandsklassen.

En je vindt er natuurlijk nog steeds ons uitgebreid stappenplan terug om tot een voedingsbeleid te komen en de starterskit vol met interessant materiaal!

Wij wensen alle leerkrachten en leerlingen alvast heel veel plezier met deze interessante lessen!

Vraag hier het spel/Kahoot quiz aan