School Food Lab: Sint-Pietersinstituut Gent

Sint-Pietersinstituut in actie:

De school in het kort:

• Katholieke aso-school met basisschool, kleuterschool en crèche
  • Internaat
  • Schoolrestaurant met catering door Sodexo
  • Refter met warme maaltijden, saladbar, soep, broodjes, koude schotels, pastaschotels, snacks en tussendoortjes
  • De school heeft een schoolmoestuin en wereldwinkel

Wat deed de school al rond duurzame voeding?

• De school heeft geëngageerde leerlingen die zelf een klimaatparlement inrichten. Daarbij zijn 2 milieuministers verkozen.
  • De school is bewust bezig rond afval en verkocht al tweedehands brooddozen en drinkbekers. Leerlingen worden aangemoedigd hun eigen drinkbus mee te nemen.
  • Er is nog 1 drankautomaat op school, met enkel water. Er wordt gewerkt om ook die te verwijderen en eventueel drinkfonteinen te plaatsen.
  • Om de twee weken is de warme maaltijd op school vegetarisch. Er wordt gezocht naar manieren om die aantrekkelijker te maken.
  • Leerlingen kunnen vers fruit kopen in de cafetaria en fairtradetussendoortjes in de wereldwinkel op school.
  • Schoolcateraar Sodexo werkt voor de maaltijden met seizoensgroenten.
  • In 2016 stelde de school een eerste gezondheidsbeleid op.
  • Tijdens de lessen komen zaken als de klimaatverandering, de problematiek rond palmolie, de voedingsdriehoek, voedselhygiëne, vitamines ... aan bod.
  • De schoolcateraar geeft in het eerste middelbaar uitleg aan de leerlingen over lightproducten en de etiketten van voedingsmiddelen tijdens de lessen STEM.
Ga zelf aan de slag op jouw school

Ga naar de toolkit