Stap 3: Beginsituatie

Stap 3: Breng de beginsituatie in jouw stad of gemeente in kaart: wat gebeurt er al en in welke scholen?

Je hoeft als stad vaak niet van nul te beginnen. Benut de kennis die er al is bij de verschillende leden van de council of andere stakeholders. Veel handen maken licht werk.

Deze tools helpen je op weg:

• De GoodFood@School matrix helpt je om de beginsituatie rond duurzame en gezonde voeding op de scholen van jouw stad of gemeente in kaart te brengen. Zo zie je in een oogopslag wat jouw stad/gemeente nu al doet en wat er nog ontbreekt. Op die manier krijg je uiteindelijk een echt samenhangend beleid. Ontdek hier meer info en tips bij de verschillende aanpakken en niveaus.
  • Om een zicht te krijgen op het voedingsbeleid van de scholen binnen je stad/gemeente kan je gebruik maken van onze vragenlijst voor scholen.

TIP

Om een digitale brainstorm te faciliteren om een vergadering of workshop voor te bereiden kan je een gemeenschappelijk online werkdocument gebruiken. De organisator kan bijvoorbeeld de matrix in het gemeenschappelijk document plaatsen waar elke deelnemer door middel van post-it's initiatieven, opmerkingen en ideeën kan toevoegen. Hiervoor zijn bijvoorbeeld Mural.co of Miro.com handige tools.

Hieronder vind je een voorbeeld van een mogelijke Mural om de brainstorm te starten.

Download hier een template in pdf-formaat voor een brainstorm over de beginsituatie, stakeholders en mogelijke acties:

Bied alvast de toolkit voor scholen aan

Indien scholen meteen aan de slag willen, kan je alvast de toolkit voor scholen van Rikolto aanbieden. Deze kunnen scholen zelf in 123 aanvragen en downloaden op de website van GoodFood@School. Zowel een gedetailleerd stappenplan om als school het voedingsbeleid duurzamer en gezonder te maken als actiefiches en hulpmiddelen om op korte termijn acties te doen en les te geven over voeding, zijn er terug te vinden.