De Gentse GoodFoodies werken acties uit voor hun school

25/02/2020

De Gentse GoodFoodies, leerlingen van het Sint-Pietersinstituut en het Atheneum Gentbrugge die zich inzetten voor gezonde en duurzame voeding op hun school, leerden de afgelopen weken allerlei inspirerende initiatieven kennen. Ze gingen op bezoek bij Roof Food, een stadsboerderij op het dak van een bedrijvencentrum, trokken naar de verpakkingsvrije winkel Ohne en leerden bij Eva vzw meer over plantaardige voeding. Vandaag komen ze samen in buurthuis de Broederij om concrete acties uit te denken voor hun school.

Tijd voor actie

"GoodFoodie zijn is heel motiverend om nieuwe ideeën te krijgen", vertellen Lina en Roos van het Atheneum Gentbrugge. Die ideeën werken ze vandaag in groepjes uit tot concrete actieplannen voor hun school. Daarvoor krijgen ze eerst nog een workshop over de verschillende manieren waarop ze hun boodschap kunnen overbrengen en tips over wat werkt en wat niet.

"We hebben eerst heel veel bijgeleerd, maar op een gegeven moment moet je overschakelen naar actie."

Amy Verbeke GoodFood@School

Tot mei gaan de leerlingen over tot actie op hun school. Zo willen Tita en Elizabeth van het Sint-Pietersinstituut een vegan foodtruck openen tijdens de jaarlijkse sponsorloop van hun school zonder expliciet te vermelden dat alles veganistisch is. Zo willen ze vooroordelen vermijden en mensen in de eerste plaats laten genieten van lekker eten. De leerlingen van het Atheneum Gentbrugge hebben het wilde plan om een stuk van het ongebruikte voetbalveld op school om te vormen tot een eigen moestuin.

Over een ding is iedereen het eens: "we hebben al heel veel bijgeleerd". Dat heeft een impact gehad, niet alleen op de deelnemers zelf, maar ook op hun omgeving. "Door zelf te leren over voeding kon ik dat ook aan mijn ouders vertellen en hen motiveren om meer vegetarisch te koken en te eten", vertelt Roos. Benieuwd hoe ze nu medeleerlingen en leerkrachten overtuigen van het belang van gezonde, duurzame voeding!

"Op een voormiddag als deze leer je veel meer bij dan op een voormiddag op school."

Tita leerlinge Sint-Pietersinstituut