GoodFoodies

Binnen het GoodFood@School programma willen we alle scholen bewegen naar een gezond en duurzaam voedingsbeleid. Een gouden manier om dat te doen is werken met voedselambassadeurs, de GoodFoodies. Jongeren die alles te weten komen over het belang en de impact van gezonde en duurzame voeding, en die andere jongeren en hun school tot actie willen aanzetten.

GoodFoodies Leuven

In Leuven bestaan de GoodFoodies uit leerlingen van Stroom, Sint-Pieterscollege en De Wijnpers. De eerste sessie was een inhoudelijke opleiding waar ze op een speelse manier ondergedompeld worden in de wondere wereld van gezonde en duurzame voeding.

Nadien zijn de leerlingen in hun eigen school aan de slag gegaan. De GoodFoodies van Stroom (met 14 zijn ze ondertussen) denken ze in een brainstormsessie na hoe ze gezonde en duurzame voeding op de kaart kunnen zetten bij de medeleerlingen, de leerkrachten en ouders.
In de Wijnpers zijn we ook aan de slag gegaan met een groepje GoodFoodies. Onder begeleiding van mijnLeuven, de jongerendienst van Stad Leuven, zetten zij een aantal concrete acties op in de school die je hieronder kan lezen.

GoodFoodies Leuven aan de slag

GoodFoodies Gent

GoodFoodies zijn leerlingen met een hart voor 'goed' eten, voedselambassadeurs die hun school warm maken voor lekker, gezond en duurzaam eten.

In vier sessies leiden we leerlingen op tot experten in duurzame en gezonde voeding. Ze maken onder andere kennis met een aantal toffe, lokale projecten. Met die expertise op zak gaan de leerlingen aan de slag in hun school zodat ook de andere leerlingen mee zijn in het verhaal. Van leerlingen voor leerlingen, zo gaat dat!

Hoe werkt het? Per school neemt een groepje leerlingen deel. De school steunt het project door de leerlingen een vrijstelling te geven voor de gemiste lessen op woensdag. Een enthousiaste leerkracht volgt vanop de zijlijn en ondersteunt waar nodig. Voor eventuele hulp bij de uitrol van de acties kunnen de groepjes terecht bij Rikolto.

GoodFoodies Gent aan de slag