Actiefiche duurzame vis

Aan de slag rond duurzame vis

In alle Vlaamse scholen een gezond en duurzaam voedingsbeleid. Dat is de doelstelling van GoodFood@School. Kiezen voor duurzame vis is een van de tien engagementen uit het GoodFood@School Charter die jij kan aangaan op weg naar een gezond en duurzaam voedingsbeleid op jouw school.

Waarom duurzame vis?

Zowel op school als thuis is het soms een strijdpunt om kinderen en jongeren vis te leren eten. We vinden het belangrijk dat ze vis leren eten, want vis is een gezonde bron van eiwitten en van heel wat vissen ligt de CO2-uitstoot per kg aanzienlijk lager dan die van vlees. Toch kent de visvangst en -kwekerij ook minder mooie kantjes: problemen van overbevissing, bijvangst, watervervuiling enzovoort. Maar het moet ook gezegd worden: de ene vis is de andere niet! Hoe duurzaam de vis op jouw bord is, hangt af van de vissoort en hoe (en waar) deze gevangen of gekweekt is.

Hoe weet je dan welke vis je best kiest? De viswijzer van WWF heeft een handige kleurencode die weergeeft welke vis je best (uit welke regio) wel of niet eet, én voor welke labels je dan best gaat. Voor duurzaam gevangen vis is dit doorgaans het MSC-label, voor duurzaam gekweekte vis het ASC-label. Verder kies je net zoals bij fruit en groenten ook best voor vis die lokaal en in seizoen is.

Aanpak voor de Bewuste Visweek

De Bewuste Visweek is hét moment om duurzame vis in de kijker te zetten op school. Zowel in de klas als in de refter wordt vis dan het thema van de week. Versterk dit door communicatie in de gangen en naar de ouders toe, zodat iedereen op de hoogte is en kan bijleren over vis.

Wat te doen:

• Breng het thema aan in de klas. Gebruik hiervoor de korte handleiding van MSC/ASC voor docenten.
  • Vis op het (school)menu deze week? Ga voor duurzame vis!
  • Nodig iemand van het Marine Stewardship Council (MSC) of het Aquaculture Stewardship Council (ASC) uit om te komen spreken over duurzame vis.
Tip

Maak een klasuitstap naar duurzame viskwekerij Omegabaars in Kruisem.

Naar de site

Zo ga je te werk

Bereid je voor:

• Bekijk tijdens welke lessen duurzame vis aan bod kan komen in de verschillende klassen. Het is leuk als er een aantal klassen in een aantal jaren een uitleg krijgen over duurzame vis of iets doen rond duurzame vis.

• Contacteer MSC en maak een afspraak om hen een les te laten geven op school. Of maak gebruik van de korte handleiding van MSC/ASC voor docenten, geschikt om één lesuur in te vullen met leerlingen vanaf 12 jaar oud.

• Bekijk samen met de kok en de aankoopverantwoordelijke op jouw school hoe en welke duurzame vis er op het menu kan komen. Pas bijvoorbeeld het maandmenu in de refter aan met de vis van het seizoen. MSC- of ASC-gecertificeerde vis kan enkel door gecertificeerde leveranciers aangeboden worden. Bekijk hier welke soorten beschikbaar zijn, en vindt enkele suggesties van gecertificeerde leveranciers.

• Je kan ook zelf aan de slag en proevertjes maken in de klas met vis uit blik, want die kan ook duurzaam zijn.

Tip

Maak met je klas toastjes van zelfgemaakte zalmspread.

Naar het recept

Wat heb je nodig?

• Informatie rond duurzame vis: die vind je makkelijk op de website van het Marine Stewardship Council. Je kan bij hen ook terecht voor krantjes rond duurzame vis, die je kan gebruiken als lesmateriaal, om in de lerarenkamer te leggen of door te sturen naar ouders.

• Communicatiemateriaal rond het belang van duurzame vis dat je kan sturen naar ouders en kan ophangen in de gangen en in de refter.

• Communicatiemateriaal op de tafels van de refter, met hierop informatie over de vis die geserveerd wordt.

Communiceer:

• Overleg je actie met de directie

• Verzamel collega-leerkrachten die ook aan de slag willen rond duurzame vis in hun lessen en/of jou willen helpen met je actie.

• Breng de ouders op de hoogte. Maak bijvoorbeeld een leuke poster om op de algemene pagina van Smartschool te plaatsen. Je kan hen eventueel ook via smartschool, nieuwsbrief of brief informeren rond het belang van duurzame vis.

• Betrek de leerlingen. Dit kan ook met een leuke poster op de landingspagina van smartschool, maar even goed door posters en info op de school.

• Overleg je actie met het keukenpersoneel en bekijk samen wat jullie kunnen doen

• Communiceer in de refter: plaats bijvoorbeeld staanders op de tafels met een woordje uitleg over de vis die geserveerd wordt en waarom het belangrijk is om voor duurzame vis te kiezen.

Interessante links: