Actiefiche Voedselambassadeurs

Aan de slag met voedselambassadeurs op jouw school

In alle Vlaamse scholen een gezond en duurzaam voedingsbeleid tegen 2021. Dat is de doelstelling van GoodFood@School. Op jouw school aan de slag gaan met een team van jonge voedselambassadeurs of GoodFoodies is een van de tien engagementen uit het GoodFood@School Charter die jij kan aangaan op weg naar een gezond en duurzaam voedingsbeleid op jouw school.

Waarom voedselambassadeurs?

Jongeren inspireren elkaar veel meer dan volwassenen dat doen. Ze hebben ook een sterke mening als het gaat over maatschappelijke thema’s.

Klimaat is een thema dat jongeren bezighoudt, dat werd heel concreet afgelopen jaar met de klimaatbetogingen en Youth for Climate. Door te werken met voedselambassadeurs op school zet je de jongeren zelf aan het stuur van de verandering en laat je hen andere jongeren inspireren.

Zo ga je te werk

Bereid je voor:

Het begint met het werven van jongeren: 10 à 15 jongeren die zich engageren om enkele acties op te zetten en hun medeleerlingen te sensibiliseren.

Je kan op voorhand beslissen om te kiezen voor jongeren uit een bepaald jaar of een bepaalde graad. Je kan hen motiveren op verschillende manieren:

• Ga in de klassen langs met een inspirerend verhaal
  • Organiseer een workshop en vraag aansluitend wie rond het thema wil verderwerken.
  • Zoek of maak zelf een inspirerend filmpje en deel het op smartschool of facebook.

Eén of twee leerkrachten kunnen dit trekken en indien nodig afspraken maken met de rest van het team en de directie.

Met de GoodFoodies ga je door volgende stappen:

Stap 1: Vragen

Wat leeft er bij je voedselambassadeurs? Waar willen ze mee aan de slag?

Stap 2: Inhoudelijke verdieping

Breng een bezoek aan een CSA-boerderij, organiseer een kookworkshop, een workshop rond seizoensgroenten, een escape room, … Het is belangrijk om te schetsen wat gezonde en duurzame voeding is.

Stap 3: Vertalen naar de eigen leefwereld en schoolcontext

Met een of meer gepaste acties kan je de grotere problematiek vertalen naar de schoolcontext. De andere actiefiches van GoodFood@School bieden hierbij inspiratie. Of check de website.

Tip:

Als je wil dat het project gedragen wordt door de hele school is het belangrijk dat de jongeren zelf acties bedenken die passen bij wat er bij hen leeft.

Stap 4: Betrek de school

Breng de rest van de school (medeleerlingen, leerkrachten, directie…) op de hoogte van de actie(s). Het is de bedoeling om anderen te sensibiliseren en te activeren.

Stap 5: Zorg voor opvolging

Laat de voedselambassadeurs zelf nieuwe ambassadeurs zoeken bij het begin van het nieuwe schooljaar. Zo blijft het voortbestaan verzekerd.

Wat heb je nodig?

Werken met voedselambassadeurs is een traject op langere termijn. Om een inschatting te maken kan je deze jaarindeling aanhouden:

• Eind september → stap 1
  • November → stap 2
  • Februari → stap 3
  • April → stap 4
  • September van volgend schooljaar → stap 5

De voedselambassadeurs komen geregeld samen. Bijvoorbeeld elke maand tijdens een middagpauze om de voortgang te bespreken en nieuwe acties uit te denken. Er is hier ook een leerkracht aanwezig om het in goede banen te leiden.

Communiceer:

Het is voor leerlingen interessanter om zaken bij te leren van elkaar, zeker als die kennis vertrekt vanuit hun eigen ervaringen. Laat de leerlingen dus ook zelf voor de communicatie van dit project zorgen. Wie weet komen ze met hele andere vormen (vlogs, instastories, selfies) en kanalen (instagram, TikTok) op de proppen.

Interessante links:

• The EAT-Lancet Commission on Food, Planet, Health dat zich buigt over de vraag of en hoe we een wereldbevolking van 10 miljard mensen gezond te eten kunnen geven, binnen de grenzen van wat onze planeet aankan.

• Infobundel waar alles in staat om zelf aan de slag te gaan met GoodFoodies. De voorbeelden hierin komen uit Gent.